PENGENALAN
- Modul ini adalah hasil kajian oleh 8 orang anggota Tim Pengkaji Hadith Psikologi. Matlamat kajian adalah menganalisis prinsip, strategi dan teknik-teknik motivasi yang digunakan oleh Nabi Muhammad apabila belia mendorong perubahan kepercayaan, sikap dan tingkah laku.
OBJEKTIF
- Memperkenalkan hadith-hadith psikologi yang mengandungi prinsip, strategi dan teknik-teknik mencegah konflik sebelum berlaku.
- Menunjukkan cara-cara bagaimana Nabi mengurus pelbagai jenis konflik.
- Melatih peserta menggunakan teknik Nabi bagi mengendalikan konflik supaya pihak yang berkonflik boleh terus bekerjasama.
- Mengurangkan situasi di mana organisasi hilang produktiviti dan hilang pekerja berkaliber disebabkan konflik-konflik dalaman yang berterusan.
Kandungan Kursus
Sesi 1 : Memperkenalkan strategi dan teknik bagaimanaNabi mengurus dan meleraikan konflik.
Sesi 2 : Strategi dan teknik bagaimana Nabi mengurus konflik emosi orang bawah.
- Aplikasi hadith 'Sofea Menangis'.
Sesi 3 : Strategi dan teknik bagaimana Nabi menguruskan keadaan yang boleh mencetuskan konflik.
- Aplikasi hadith 'Pahala Tidak Berpuasa'.
Sesi 4 : Strategi dan teknik bagaimana Nabi meleraikan konflik pegawai atasan.
- Aplikasi hadith 'Konflik Abdul Rahman bin Auf dan Khalid bin Al-Walid'.
Sesi 5 : Strategi dan teknik bagaimana Nabi mengurus situasi ketua yang tidak disenangi oleh pengikutnya.
- Aplikasi hadith 'Solat Panjang'.
Sesi 6 : Strategi dan teknik bagaimana Nabi mengurus ego pegawai-pegawai atasan.
- Aplikasi hadith '7 Orang Besar'.
Sesi 7 : Strategi dan teknik bagaimana Nabi mengurus anggota kumpulan yang tidak bersependapat.
- Aplikasi hadith 'Bilakah Hari Kiamat'.
- Aplikasi hadith 'Bilakah Hari Kiamat'.
Sesi 8 : Rumusan dan pelan tindakan.
Sesi 9 : Penilaian.
Impak
- Menghasilkan ketua-ketua jabatan yang efektif mengurus serta meleraikan konflik.
- Menghasilkan orang bawah yang saling menghormati serta menghargai sumbangan rakan sekerja.
- Mengurangkan konflik di kalangan pekerja.
- Meningkatkan kerjasama antara sesama pekerja dan antara jabatan.
- Mengurangkan konflik antara pegawai atasan.
- Meningkatkan produktiviti organisasi.
No comments:
Post a Comment