Meningkatkan Produktiviti dan Prestasi Organisasi dengan Aplikasi Mengurus dan Meleraikan Konflik Menggunakan Teknik Nabi.


PENGENALAN
  • Modul ini adalah hasil kajian oleh 8 orang anggota Tim Pengkaji Hadith Psikologi. Matlamat kajian adalah menganalisis prinsip, strategi dan teknik-teknik motivasi yang digunakan oleh Nabi Muhammad apabila belia mendorong perubahan kepercayaan, sikap dan tingkah laku. 

OBJEKTIF
  • Memperkenalkan hadith-hadith psikologi yang mengandungi prinsip, strategi dan teknik-teknik mencegah konflik sebelum berlaku.
  • Menunjukkan cara-cara bagaimana Nabi mengurus pelbagai jenis konflik.
  • Melatih peserta menggunakan teknik Nabi bagi mengendalikan konflik supaya pihak yang berkonflik boleh terus bekerjasama.
  • Mengurangkan situasi di mana organisasi hilang produktiviti dan hilang pekerja berkaliber disebabkan konflik-konflik dalaman yang berterusan.

Kandungan Kursus

    Sesi 1 : Memperkenalkan strategi dan teknik bagaimanaNabi mengurus dan meleraikan konflik.
    Sesi 2 : Strategi dan teknik bagaimana Nabi mengurus konflik emosi orang bawah.
-         Aplikasi hadith 'Sofea Menangis'.
    Sesi 3 : Strategi dan teknik bagaimana Nabi menguruskan keadaan yang boleh mencetuskan                konflik.
-         Aplikasi hadith 'Pahala Tidak Berpuasa'.
     Sesi 4 : Strategi dan teknik bagaimana Nabi meleraikan konflik pegawai atasan.
-         Aplikasi hadith 'Konflik Abdul Rahman bin Auf dan Khalid bin Al-Walid'.
     Sesi 5 : Strategi dan teknik bagaimana Nabi mengurus situasi ketua yang tidak disenangi oleh                pengikutnya.
-         Aplikasi hadith 'Solat Panjang'.
   Sesi 6 : Strategi dan teknik bagaimana Nabi mengurus ego pegawai-pegawai atasan.
                  -    Aplikasi hadith '7 Orang Besar'. 
    Sesi 7 : Strategi dan teknik bagaimana Nabi mengurus anggota kumpulan yang tidak                                 bersependapat.
       -     Aplikasi hadith 'Bilakah Hari Kiamat'.
  Sesi 8 : Rumusan dan pelan tindakan.
  Sesi 9 : Penilaian.


Impak

  • Menghasilkan ketua-ketua jabatan yang efektif mengurus serta meleraikan konflik.
  • Menghasilkan orang bawah yang saling menghormati serta menghargai sumbangan rakan sekerja.
  • Mengurangkan konflik di kalangan pekerja.
  • Meningkatkan kerjasama antara sesama pekerja dan antara jabatan.
  • Mengurangkan konflik antara pegawai atasan.
  • Meningkatkan produktiviti organisasi.

No comments:

Post a Comment