Bercakap dan Berucap dengan Persuasif Menggunakan Gaya Bahasa Nabi.


PENGENALAN
  • Daya pengaruh adalah modal kejayaan yang penting dalam organisasi. Tugas mempengaruhi orang adalah antara tugas asas peringkat pengurusan.
  • Kemahiran bercakap secara persuasif di depan khalayak adalah salah satu ciri individu-individu yang berada peringkat pengurusan organisasi. Dengan menggunakan bahasa persuasif, pengurus tidak perlu menggunakan bahasa arahan dan bahasa ugutan ke atas orang bawah mereka.
  • Konten kursus ini adalah berdasarkan hasil kajian yang dilakukan ke atas gaya bahasa dan kosa kata yang digunakan oleh Nabi Muhammad.

OBJEKTIF
  • Memperkenalkan ciri-ciri komunikasi persuasif.
  • Memperkenalkan elemen persuasi dalam komunikasi Nabi.
  • Memperkenalkan senarai perkataan dalam kosa kata Nabi.
  • Memperkenalkan struktur ayat persuasif dalam bahasa Nabi.
  • Memperkenalkan anologi persuasif dalam wacana Nabi.

Kandungan Kursus

    Sesi 1 : Mengenal pasti ciri-ciri bahasa yang Nabi gunakan apabila menegur kesalahan moral yang      bertaraf jenayah.
                  -    Aplikasi hadith 'Kurma Basah'.
    Sesi 2 : Mengenal pasti ciri-ciri bahasa yang Nabi gunakan apabila menegur kesalahan teknikal              dalam menjalankan pekerjaan.
-         Aplikasi hadith 'Ekor Kuda Nakal'.
    Sesi 3 : Mengenal pasti ciri-ciri bahasa yang Nabi gunakan apabila berucap di hadapan audiens             yang mulia dan profesional.
-         Aplikasi hadith 'Sehelai Bulu Seladang'.
     Sesi 4 : Mengenal pasti ciri-ciri bahasa yang Nabi gunakan apabila meyakinkan orang-orang yang         tidak sependapat dengan beliau.
-         Aplikasi hadith 'Nabi Memilih Usamah bin Zaid'.
     Sesi 5 : Mengenal pasti ciri-ciri bahasa yang Nabi gunakan apabila menghiburkan anak buah yang       bersedih.
   Sesi 6 : Rumusan dan pelan tindakan.
   Sesi 7 : Penilaian.


Impak

  • Komunikasi menjadi lancar.
  • Kerugian akibat salah komunikasi dapat dikurangkan.
  • Risiko konflik akibat salah faham berkurangan.
  • Meningkatkan persetujuan dan sokongan.
  • Meningkatkan keyakinan.
  • Meningkatkan semangat kerjasama sesama staf.

No comments:

Post a Comment